Automatiskt månadssparande i AMF Aktiefond Småbolag

 


Det här är en fond jag gillar mycket. Det är en fond jag har haft i några år nu. Jag valde den här fonden just för att hoppas på att öka chansen till högre avkastning. Jag gillar småbolagsfonden just för att den presterat bättre historiskt än storbolagsindex. Från ett år har fonden gått upp 35,96 procent jämfört emot t.ex. ett storbolagsindex som Avanza Zero som gått upp 8,02 procent . Tittar vi på en 5 års sikt har fonden gått upp 123,29 procent jämfört emot storbolagsindexet Avanza Zero som gått upp 47,83 procent. Kanske inte helt rättvist att jämföra med indexet, men jag hade med största sannolikhet placerat en stor del utav pengarna emot en passiv storbolagsindex fond om jag inte köpt AMF Aktiefond Småbolag. Men för mig är det ändå av stor vikt avkastningen. Kort o gott det man tjänar på investeringen.

Den ansvariga förvaltaren för AMF Aktiefond Småbolag är Angelica Hansson som varit det sedan 2006. Det går att läsa följande info: Fonden investerar i mindre och medelstora börsnoterade företag. Placeringarna sker huvudsakligen i svenska aktier men upp till 25 procent kan även investeras på övriga nordiska börser. Fonden är inte branschinriktad utan strävar efter att balansera placeringarna mellan olika typer av företag för att få en god riskspridning. Vi förvaltar fonden aktivt och vår målsättning är att avkastningen ska bli högre än index.”  

Fonden har en bred riskspridning med ca 70 innehav tidigare hade den runt 130 innehav.  En del andra småbolagsfonder har inte mer än 25 innehav. Det är fortfarande ganska många innehav i fonden. Så riskspridningen blir ju betydligt bättre i 70 innehav.

När jag först läste om denna fond trodde jag den var en passiv fond. Men trots den låga avgiften 0,40 procent är den aktivt förvaltad. Alla AMF aktie- och blandfonder har nu en avgift på 0,40 procent och alla räntefonder 0,10 procent. Det är AMF Aktiefond som har den lägsta avgiften vad jag har hittat.

 

10 största innehav

 

Sinch                         5,9 %

 

Nibe B                        3,8 %

 

Sweco B                     3,2 %

 

Beijer Ref                   3,2 %

 

Indutrade                   2,9 %

 

Trelleborg B               2,8 %

 

Bure                                            2,5 %

 

Fabege                       2,5 %

 

Castellum                  2,5 %

 

Axfood                       2,4 %       

 

Summa:                     31,8 %

 

Jag har precis gjort så att jag har automatiskt månadssparande i fonden. Mycket bekvämt då jag inte behöver oroa mig för om det är rätt läge att köpa eller sälja. Jag får ett genomsnittligt bra värde på mina fondandelar. Den här fonden ligger fint i långsiktiga portföljen.

 Fondfakta

Fondbolag:                                   AMF Fonder AB

Kategori:                                        Sverige småbolag

Fondtyp:                                        Aktiefonder

Fondens startår:                         2004-05-17

NAV- Kurs                                     1041,48 SEK

 

 

Disclaimer

Jag ger inga som helst köpråd, jag kan inte garantera att det material som finns på webbplatsen är fritt från fel. Du får ta det här som inspiration eller nöjesläsning eller vad som helst.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

5 nya spartips

En ny utdelningsaktie till portföljen