5 Enkla spartips

 


I detta inlägg tänkte jag dela med mig av några spartips som är både enkla och bra. Det här är några exempel på saker jag själv använder mig av i min vardag.

Men det absolut första steget var för mig och många är faktiskt komma igång med ett sparande. Inspireras av det som känns bra för dig ignorera resten.

 

1. Handla kvalitetsplagg

”Jag har inte råd att handla billigt” brukar jag säga. Kvalitetsplagg av bra material håller betydligt längre så det blir billigare i längden. Frilufsmärken och märken för ett aktivt liv är ofta hållbara. Jag handlar bara när det är REA eller på Tradera.

 

2. Impuls köp inte

Då jag har en fru sparbloggare som tidigare handlade på impuls. Så har vi kommit överens med att vänta lite extra innan köp. ”Sov på saken” som man brukar säga. Vi brukar vänta några dagar om inte varan är så dyr. Är varan dyr så väntar vi en vecka. Men om man hittar ett erbjudande då? Förhoppningsvis kommer dit begär efter saken att klinga av annars kommer oftast erbjudanden tillbaka. I slutändan kommer du att tacka dig själv att du inte köpte direkt.

 

3. Utnyttja friskvårdsbidraget

Många arbetsgivare erbjuder friskvårdsbidrag men få utnyttjar förmånen. Det finns mer än bara gymkort. Det tillkom en hel del nya aktiviteter som började gälla 1 januari 2018. Kolla på skatteverkets hemsida där finns alla aktiviteter som är godkända. Jag själv använder det när jag åker skidor till liftkortet.

Tänk på att det är aktiviteten som är skattefri som till exempel liftkort. Alltså inte inköp av till exempel skidor eller hyra av utrustning eller redskap är inte skattefri förmån.

 

4. Dra ner på julklapparna

Julen kan ju vara riktigt jobbig för många med all press att köpa till hela tjocka släkten. Prata med släkt/ familj om att dra ner på julkapparna eller ta bort helt och hållet. Vi har valt ett alternativ vi tycker funkar bra. Att vi vuxna inte får några julklappar. Och att man bara köper julklappar till endast sina egna barn. Märker etiketterna med ”från tomten”. Julen är ju barnens högtid trots allt.

 

 

5. Tävla med dina kamrater

Vi har gjort så att vi har gått ihop med några andra familjer och utmanar varandra på matkostnaden i en månad. Alltså att se hur mycket matkostnaden slutar på efter en månad. Ett annat alternativ är att se vem som kan spara mest i månaden. Fördelen är att man inte behöver känna sig så tråkig när man hellre vill spara än gå på någon dyr restaurang eller liknande.

 

Så det var dessa 5 enkla spartips för denna gången. Faktum är att det kommer att finnas här då och då ytterligare ”5 enkla spartips” .

Om det är någon som har lust att berätta något bra spartips eller vad som helst går det fint i kommentarsfältet.

 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

5 nya spartips

Automatiskt månadssparande i AMF Aktiefond Småbolag

En ny utdelningsaktie till portföljen